Svar: Skider når hun sover
11. maj 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Pølsepigens mor ;)
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg tror ikke, at din datter er forstoppet, og for mig lyder det faktisk som om, at hun måske får lidt for fiberrig kost og også også lidt for meget frugt (sveske)... Det vil give en lidt for livlig tarmmotorik og kan sagtens være forklaringen på hendes hyppige afføringer og lidt løse mave...
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter skal spise sundt og varieret, og det vil være rigtig fint, hvis hun kan få mere og mere af jeres mad. Det er dog vigtigt, at hun spiser stivelse - og jeg synes, at du skal begynde at give hende kartoffel, ris og pasta, ligesom du også gerne må forsøge med lidt banan.
Når du giver hende grøntsager, - både grøntsagsmos eller grøntsagsstænger, som hun får i hånden og selv kan sidde og gumle på - så er det godt, hvis disse er kogt eller bagt i ovnen. Hun bør ikke tilbydes rå grøntsager. Det bondebrød, som du giver hende, går jeg ud fra er uden kerner, så det skal du bibeholde :) Og det er også rigtig godt, at du energiberiger hendes grød og mos med fedtstof og mme, så hun får lidt ekstra energi den vej igennem. Det gør du gøre til hun er 12 måneder gammel. Den færdiglavede babymad fra glas behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof og mme til.
Derudover vil jeg anbefale dig, at du adskiller grød og frugt om morgenen og i stedet forsøger med lidt frugtmos f.eks. banan mos om formiddagen - og springer amningen over der. Det kan ikke udelukkes, at amningen også er med til at sætte ekstra gang i maven og kan forklare, hvorfor din datter har afføring under sin efterfølgende lur. Samtidig vil det være passende med 4 amninger i døgnet nu, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun heller ikke længere skal ammes eftermidag, men i stedet tilbydes et lidt større mellemmåltid.
Jeg vil også anbefale dig, at du rykker hendes morgenmåltid lidt frem, så hun både ammes lidt tidligere og får morgengrød tidligere. Det kan også være med til at gøre at hun så måske vil have afføring, før hun puttes til lur, så I kan få dette overstået, før det er sovetid :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre indtil ca 6-6.30, hvor I står op og dagen begynder, og hun skal således ikke ammes igen her...
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes også lidt frugtmos eller bærmos. Det kan godt være lidt svesker, men du kunne også forsøge med banan eller andre former for frugt og bær... vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, brug gerne rester fra aftensmaden - kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 16-16.30: Flerkornsgrød med lidt revne æbler som topping (revet æble i stedet for æblemos), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.
Skal ikke ammes eftermiddag...
Aften 17.30: Aftensmad - udgangspunktet er jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, kartoffelbåde fra ovnen og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter nu begynde at sove til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen...
Jeg tænker altså, at du ved at ændre lidt i kostsammensætningen kan give din datter lidt ro i maven - og det vil være rigtig godt, hvis hun får lidt mere stivelse og mindre sveske:)
Jeg håber, at ovenstående dagsplan viser hvordan - og at det hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske