Svar: Skider når hun sover

11. maj 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pølsepigens mor ;)

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg tror ikke, at din datter er forstoppet, og for mig lyder det faktisk som om, at hun måske får lidt for fiberrig kost og også også lidt for meget frugt (sveske)... Det vil give en lidt for livlig tarmmotorik og kan sagtens være forklaringen på hendes hyppige afføringer og lidt løse mave...

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter skal spise sundt og varieret, og det vil være rigtig fint, hvis hun kan få mere og mere af jeres mad. Det er dog vigtigt, at hun spiser stivelse - og jeg synes, at du skal begynde at give hende kartoffel, ris og pasta, ligesom du også gerne må forsøge med lidt banan.

Når du giver hende grøntsager, - både grøntsagsmos eller grøntsagsstænger, som hun får i hånden og selv kan sidde og gumle på - så er det godt, hvis disse er kogt eller bagt i ovnen. Hun bør ikke tilbydes rå grøntsager. Det bondebrød, som du giver hende, går jeg ud fra er uden kerner, så det skal du bibeholde :) Og det er også rigtig godt, at du energiberiger hendes grød og mos med fedtstof og mme, så hun får lidt ekstra energi den vej igennem. Det gør du gøre til hun er 12 måneder gammel. Den færdiglavede babymad fra glas behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof og mme til.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du adskiller grød og frugt om morgenen og i stedet forsøger med lidt frugtmos f.eks. banan mos om formiddagen - og springer amningen over der. Det kan ikke udelukkes, at amningen også er med til at sætte ekstra gang i maven og kan forklare, hvorfor din datter har afføring under sin efterfølgende lur. Samtidig vil det være passende med 4 amninger i døgnet nu, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun heller ikke længere skal ammes eftermidag, men i stedet tilbydes et lidt større mellemmåltid.

Jeg vil også anbefale dig, at du rykker hendes morgenmåltid ...

Annonce

... lidt frem, så hun både ammes lidt tidligere og får morgengrød tidligere. Det kan også være med til at gøre at hun så måske vil have afføring, før hun puttes til lur, så I kan få dette overstået, før det er sovetid :)

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre indtil ca 6-6.30, hvor I står op og dagen begynder, og hun skal således ikke ammes igen her...

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes også lidt frugtmos eller bærmos. Det kan godt være lidt svesker, men du kunne også forsøge med banan eller andre former for frugt og bær... vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, brug gerne rester fra aftensmaden - kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14

Eftermiddag 16-16.30: Flerkornsgrød med lidt revne æbler som topping (revet æble i stedet for æblemos), frisk blød frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.

Skal ikke ammes eftermiddag...

Aften 17.30: Aftensmad - udgangspunktet er jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, kartoffelbåde fra ovnen og lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 19

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter nu begynde at sove til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen...

Jeg tænker altså, at du ved at ændre lidt i kostsammensætningen kan give din datter lidt ro i maven - og det vil være rigtig godt, hvis hun får lidt mere stivelse og mindre sveske:)

Jeg håber, at ovenstående dagsplan viser hvordan - og at det hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.